Historielaget med egen fotokveld:

Ta med de gamle bildene dine og kom i Peisestua mandag!

Mandag 21. september arrangerer Varteig Historielag en egen fotokveld i Peisestua på Bygdehallen. – Vårt håp er at vi skal få mange nye bidrag til fotosamlingen vår. Vi skal ha mannskap som gjør at vi kan skanne bildene slik at folk får med seg originalene hjem igjen samme kvelden, sier Knut Øyvin Skaar.

Knut Øyvin Skaar er leder for bildegruppa i Varteig Historielag og ansvarlig for alt dataarbeid knyttet til både fotosamlingen og hjemmesiden vår.
(Foto: Øistein Bøe).

(Lagt på nett 16.09.2015.)
Knut Øyvin Skaar er leder for Varteig Historielags bildegruppe. Han forteller at historielaget sitter på rundt 4000 Varteig-relaterte bilder. Av disse er omkring 2800 bilder lagt inn i vårt digitale arkiv, og pr. dags dato er det nøyaktig 2345 fotografier som ligger ute på nett.
– Vi bruker både vår hjemmeside og vår Facebook-side flittig for å publisere bilder som vi får inn, og vi ser av besøkstallene at gamle fotografier definitivt er godt stoff, framholder Knut Øyvin Skaar.

Jakter på fotoperler
Majoriteten av de bildene som ligger ute på nett er fotografier som har kommet inn siden arbeidet med bilder på nett startet for drøye to år siden.
– Det er en fantastisk respons ute hos folk når det gjelder å stille bilder til disposisjon for oss, og giverne legger ned et betydelig arbeid i å hjelpe oss med ønsket informasjon knyttet til fotografiene vi får.
Den store mengden med bilder som er gitt til historielaget opp gjennom årene skulle kanskje tilsi at vi har fått inn det meste som er av verdi for historien, men der er Skaar klar:
– Nettopp det faktum at det fortsatt kommer inn bilder i stort antall gjør at vi vet at det finnes mye bra bildemateriell ute blant folk som vi skulle sette stor pris på å få sikret kopi av. Derfor er vi på konstant jakt etter lokale fotoperler, sier han.

Alt av interesse
Knut Øyvin Skaar understreker at alle typer bilder er av interesse. – Det kan være alt fra en privat familiesammenkomst til offentlige bilder av styrer og råd. Vi tar imot bilder med stor glede, bare de har en viss allmenn interesse, sier han.
Han poengterer også at bildene nødvendigvis ikke behøver å være hundre år eller mer til. – Selvfølgelig er det morsomt når det kommer bilder som kanskje er fra slutten av 1800-tallet, men vi er like interessert i fotografier fra 1980-tallet, forsikrer han.

Egen fotokveld
Varteig Historielag arrangerte i 2011 en egen fotodag på Varteig-skolen. Da kom det inn rundt 300 bilder. – Vi tør ikke håpe på samme responsen denne gangen, men ethvert bilde mottas med stor takk, sier Skaar.
Fotokvelden på Bygdehallen mandag er åpen for alle. Knut Øyvin Skaar vil gi en demonstrasjon av bildearkivet og orientere om en del finesser knyttet til hjemmesiden vår. Resten av kvelden er satt av til å skanne bilder og notere ned nødvendig informasjon.
– Vi stiller med et såpass stort mannskap at vi burde klare å skanne alle bildene mens arrangementet pågår. Dermed vil bildenes eiere få med seg sine originaler hjem samme kvelden, mens vi har sikret en digital kopi, forteller Skaar.
Giverne bestemmer selvsagt selv bruken av bildene, men fra historielagets side er det ønskelig om de stilles til rådighet både for nett, Varteig-kalenderen og Inga-heftet.

Fotokvelden mandag 21. september starter kl. 19.00.

NRK laget i mars i år en reportasje om historielagets arbeid med innsamling av bilder.

Les mer om bildegruppas arbeid ved å trykke her.

Gå til Varteig Historielags fotoalbum ved å trykke her.

Øistein Bøe