Placeholder Picture

stiftet 8.2.1982

Idrettsminner fra Varteig på 1950- og 1960-tallet

Placeholder Picture

Øivind Rogndalen kåserte over idrettsminner.
Alle foto: Kjell Lunde.

Mandag 4. april 2022 fikk Varteig Historielag besøk av en tidligere varting, Øivind Rogndalen, som fortalte om «Idrettsminner fra Varteig på 50- og 60-tallet».
Peisestua i Bygdehallen var full da Øivind viste bilder og fortalte om sine minner og opplevelser med idretten helt fra tidlig barndom og ungdom og til da han som tidlig voksen oppnådde svært gode resultater spesielt i o-løp. Han flyttet fra Varteig i 1972.
Øivind vokste opp på Rogndalen i Ovaskaus (født 1946), og var ivrig opptatt med idrett både sommer som vinter. Noe av det første han husker var da han som 5-åring var med og så åpningshopprennet i Kullerudbakken 28.01.1951.
Han fortalte om hoppbakkene som de bygde bortover i hver grend og om skirenn både fra Kommunelokalet og rundt omkring i bygda. «Alle» gikk på ski til og fra skolen og også i friminuttene. På skolen hadde de også en hoppbakke, som var i bruk hver dag det var snø. I Belsbykollen var det også ei utforløype på 1950-tallet, som det var renn i.
Sommeridrett nummer 1 i Varteig var orientering. Klubben var stor og hadde også folk på landslagsnivå. Øivind kunne også fortelle at historielagets nåværende leder (Kjell Lunde) ble i begynnelsen av 60-tallet kalt «fantomet fra Varteig» for sine bragder i skauen med o-kart!
Ellers så snakket Øivind Rogndalen også om jentelaget i håndball og om fotballaget i Varteig, som også gjorde det bra på kretsnivå.
En riktig artig kveld med mange minner for de 40 vartingene (ca.) som hadde møtt opp.
En stor takk til Øivind Rogndalen!

Ingrid Kullerud - Ref.

------------------------------------------------------------

Varteig Historielag, stiftet 08.02.1982. org.nr. 991 901 809, registrert i Enhetsregisteret. Varteig Historielag har intet ansvar for innholdet i eksterne lenker.
Du når oss på mail: varteighistorielag[at]gmail.com eller ved å fylle i skjema her

Webansvarlig: Øistein Bøe
Alle fotografier og tekster som ligger på Varteig Historielags nettsider er underlagt regler for kopirettigheter. Varteig Historielag tar et gebyr på 500 kroner pr. fotografi som ønskes brukt til et kommersielt formål. Når det gjelder bruk av tekster skal den enkelte tekstforfatter kontaktes. Mer informasjon fås ved henvendelse til Varteig Historielags leder.