- 0
- 3
Simen fra Berger og hans familie
Motiv: Simen Berger var født 6. april i 1881 på gårdsnummer 3015, bruksnummer 13 Berger i Ovaskogs. Han etablerte seg i Oslo og senere i Asker. Her står han til venstre i bildet ved sin 26 Overland-bil. Mannen ved siden av Berger er ukjent, men de tre til høyre er døtrene Sigrid og Gulborg, med deres mormor Olava Jensen mellom seg. Bildet er tatt på Vålerenga.
Simen var eldst av 11 barn på Berger, med foreldre Oleane Olsdatter fra Nordstu-Bøe og Ole Fredriksen fra Snoppestad. Etter å ha flyttet fra Varteig var han stasjonsbetjent og senere overkonduktør.
Kona Hulda Marie var født i Vestby 26. oktober i 1883. Hun og ektemannen fikk barna Jenny Gulborg (1905), Sigrid Helene (1907) og Gunnar Frithjof (1910).
Bilde av Simen, Hulda og Gulborg ser du her.
Huldas mor Olava drev kafé i området Strømsveien/Etterstadgata på Vålerenga. Hun gikk under tilnavnet «Mor Sota», og kafeen ble kalt Sota-kafeen. Sota-hjørnet var et samlingssted for «gutta på hjørnet», ikke minst for spillere og tilhengere av Vålerenga IF før VIF fikk eget klubbhus.
Hulda overtok driften av Sota-kafeen etter svigermoren. På bildet ser vi eldstedatteren Gulborg i forkle, som indikerer at også hun jobbet i kafeen. Bildet er tatt på baksiden av Sota kafé. I bakgrunnen synes gavlveggen til Sætre kjeksfabrikk i Østerdalsgata.
Det finnes også en vise om Sotakafeen og Hulda Berger. Der heter det blant annet:
«På Vålerenga lå det en ørliten kafé.
Der stedets ungdom vanka og gjerne eldre med.
Den lå på Sotahjørnet, med inngang fra nord,
vertinna het fru Berger, ei vakker bestemor.
Om hu fortjente blomster? Jeg finner ikke ord.
Om storleiken var liten, var kundekretsen stor.
Og hit, til denne stua, et ly for vær og vind,
spaserte gjerne gutta fra Vålerenga inn.
Minnet om Sota-hjørnet lever videre, blant annet med skulpturene «Gutta på hjørnet», laget av kunstneren Merete Nilsen Bua. OBOS avduket skulpturer av kjente VIF-profiler på Sotahjørnet, til minne om den legendariske, uformelle møteplassen.
Hvert år settes det opp et musikalsk folketeater i Vålerengparken. «Østkantspellet» løfter fram Oslos arbeiderhistorie, og der er Hulda Berger en av de historiske personene som får plass i spillet.
Sota-kafeen ble revet i 1958 for å gi rom for motorvei gjennom Vålerenga. Da var både Simen og kona Hulda Berger døde. Simen døde 11. oktober i 1944, Hulda 5. mars i 1955.
Sted: Vålerenga.
År: Tidlig 1920-tallet.
Fotograf: Ukjent.
Eier: Varteig Historielags Fotosamling.
Bildenummer: VHF.2026-00074.
Simen var eldst av 11 barn på Berger, med foreldre Oleane Olsdatter fra Nordstu-Bøe og Ole Fredriksen fra Snoppestad. Etter å ha flyttet fra Varteig var han stasjonsbetjent og senere overkonduktør.
Kona Hulda Marie var født i Vestby 26. oktober i 1883. Hun og ektemannen fikk barna Jenny Gulborg (1905), Sigrid Helene (1907) og Gunnar Frithjof (1910).
Bilde av Simen, Hulda og Gulborg ser du her.
Huldas mor Olava drev kafé i området Strømsveien/Etterstadgata på Vålerenga. Hun gikk under tilnavnet «Mor Sota», og kafeen ble kalt Sota-kafeen. Sota-hjørnet var et samlingssted for «gutta på hjørnet», ikke minst for spillere og tilhengere av Vålerenga IF før VIF fikk eget klubbhus.
Hulda overtok driften av Sota-kafeen etter svigermoren. På bildet ser vi eldstedatteren Gulborg i forkle, som indikerer at også hun jobbet i kafeen. Bildet er tatt på baksiden av Sota kafé. I bakgrunnen synes gavlveggen til Sætre kjeksfabrikk i Østerdalsgata.
Det finnes også en vise om Sotakafeen og Hulda Berger. Der heter det blant annet:
«På Vålerenga lå det en ørliten kafé.
Der stedets ungdom vanka og gjerne eldre med.
Den lå på Sotahjørnet, med inngang fra nord,
vertinna het fru Berger, ei vakker bestemor.
Om hu fortjente blomster? Jeg finner ikke ord.
Om storleiken var liten, var kundekretsen stor.
Og hit, til denne stua, et ly for vær og vind,
spaserte gjerne gutta fra Vålerenga inn.
Minnet om Sota-hjørnet lever videre, blant annet med skulpturene «Gutta på hjørnet», laget av kunstneren Merete Nilsen Bua. OBOS avduket skulpturer av kjente VIF-profiler på Sotahjørnet, til minne om den legendariske, uformelle møteplassen.
Hvert år settes det opp et musikalsk folketeater i Vålerengparken. «Østkantspellet» løfter fram Oslos arbeiderhistorie, og der er Hulda Berger en av de historiske personene som får plass i spillet.
Sota-kafeen ble revet i 1958 for å gi rom for motorvei gjennom Vålerenga. Da var både Simen og kona Hulda Berger døde. Simen døde 11. oktober i 1944, Hulda 5. mars i 1955.
Sted: Vålerenga.
År: Tidlig 1920-tallet.
Fotograf: Ukjent.
Eier: Varteig Historielags Fotosamling.
Bildenummer: VHF.2026-00074.
Stemmer (0)
Stemmer til nå : 0,0
Din stemme :
Bruker
Publisert Fredag 26 Juni 2026
av admin
Egenskaper
IPTC metadata
XMP metadata
Nøkkelord
Kommentarer (0)
Ingen kommentarer