stiftet 8.2.1982

Filmkveld i historielaget

Møte i Varteig Historielag mandag 6. november 2023.

Placeholder Picture

Alle bilder: Kjell Lunde.

Placeholder Picture

Temaet «Lange skoleveier», på historielagets møtekveld i Bygdehallen måtte styret dessverre utsette i siste liten, til en senere anledning. Dette pga. sykdom blant 2 av de 4 deltagerne som skulle fortelle om opplevelser på sin skolevei på 50- og 60- tallet, men vi kommer sterkere tilbake til dette. God bedring til de syke!
For et par år siden fikk historielaget digitalisert flere gamle filmer. Ikke alle er vist fram ennå. Deriblant var filmene «Varteig, bygda vår», del 1 og 2. Disse filmene tok vi fram og viste på historielagsmøtet 6. november. Filmens bilder er ikke synkronisert med lyden som var på den gamle filmen, men Jan Hasle viste filmen uten lyd og oppfordret publikum til å komme med kommentarer til hva de så. Da stoppet Jan filmen og vi fikk mange fine ekstra opplysninger om ting og personer vi så på lerretet. En hyggelig og fin måte å gjøre fremvisningen på!
Etter filmen bød kjøkkenkomiteen på kaffe og hjemmelagde wienerbrød (fra May Basken Larsen!) m.m. Praten gikk som vanlig lett rundt bordene blant de snaut 30 fremmøtte.
Takk for et hyggelig historiemøte!

Ingrid Kullerud (refr.)

------------------------------------------------------------

Varteig Historielag, stiftet 08.02.1982. org.nr. 991 901 809, registrert i Enhetsregisteret. Varteig Historielag har intet ansvar for innholdet i eksterne lenker.
Du når oss på mail: varteighistorielag[at]gmail.com eller ved å fylle i skjema her

Webansvarlig: Øistein Bøe
Alle fotografier og tekster som ligger på Varteig Historielags nettsider er underlagt regler for kopirettigheter. Varteig Historielag tar et gebyr på 500 kroner pr. fotografi som ønskes brukt til et kommersielt formål. Når det gjelder bruk av tekster skal den enkelte tekstforfatter kontaktes. Mer informasjon fås ved henvendelse til Varteig Historielags leder.