Minnes de som
har gått bort

Tradisjonen tro minnes man på bygdedagen de som har gått bort i Varteig siden forrige bygdedags-arrangement. I år er det søskenparet Håkon og Signe Smaaberg Lunde (bildet) som skal lese opp navnene.

Kvintett satt sammen i anledning dagen

Under bygdedagen søndag 16. juni blir det også en minikonsert. Den besørges av en kvintett som faktisk er satt sammen i anledning dagen. De fem består av (fra venstre) Therese Aronsen Gangstad (vokal), Ivar Aronsen (bass), Monica Foss-Jacobsen (vokal), Jon Erik Gretland (gitar) og Tom Rønningsveen (tangenter).
Foto: Philip Foss-Jacobsen

Medlemmer fra menighetskoret er forsangere

Vi må medgi at Varteig-sangen ikke er den enkleste for uøvde struper. Derfor er det til stor hjelp når medlemmer av Varteig Menighetskor fungerer som forsangere når Niels Tomtes hyllest til bygda skal avsynges på bygdedagen.

Ingrid prest er dagens taler på bygdedagen

Sokneprest Ingrid D. Levinsen (bildet) er dagens taler på bygdedagen søndag 16. juni. Vi har bedt henne om en liten hilsen i forkant av arrangementet:

Dette året har jeg fått det ærefulle oppdraget å holde dagens tale på Bygdedagen. Det gleder jeg meg til, men er også litt spent.
Det er snart 14 år siden jeg kom til Varteig som sokneprest. Jeg trives veldig godt og har blitt glad i denne vakre bygda ved Glomma. Varting kan jeg vel tvilsomt kalle meg, innflytter som jeg er, men jeg kjenner at jeg har grodd noen røtter her, og det vil jeg si mer om på Bygdedagen hvor jeg gjør meg noen tanker nettopp om røtter, tilhørighet og utenforskap - med den selvvalgte overskriften: «Med utsikt fra et jubelår».

Hilsen Ingrid prest

50-årskonfirmantene er hedersgjester

Tradisjonen troer 50-årskonfirmantene hedersgjester under bygdedagen. Det starter med gudstjeneste i kirken med sokneprest Ingrid D. Levinsen, fortsetter med bespisning før de slutter seg til de øvrige deltakerne på bygdedagen.

Varteig Historielags bidrag på Bygdedagen 2019

Arne Henry Jensen.

HISTORISK GJETTELEK
På Bygdedagen kan du ta turen innom Skolestua i 1. etasje på Bygdehallen. Der finner du en monter med 6 gjenstander og spørsmål knyttet til dem. Vær med å tippe rett svar, så kanskje du er den heldige som blir trukket ut som vinner.

SE DE FLOTTE VEGGPLATENE
Tidligere i år fant ekteparet Jane og Sten Åge Hansen i Varteigveien 253 noen flotte plater inni veggen da de skulle pusse opp kjøkkenet.
Funnet (bildet) ble omtalt med bilder og tekst både på vår hjemmeside og i SA. Nå har du sjansen til å se dem ”in natura”. Varteig Historielag har laget en utstilling som viser både veggplatene og andre arbeider av kunstneren Arne Henry Jensen, som var i AT-leiren i Varteig for 75 år siden.

Les mer om både kunsten og kunstneren ved å trykke her.

Salg av mat og drikke

Utstillinger, salgsboder og aktiviteter for alle.
Varteig Historielag har egen stand med salg av årets Inga-hefte og kalender, samt eldre publikasjoner og videofilmer.

Dyr på tunet og ponniriding.
Bygdekvinnelaget steker Varteiglefsa.
Varteigmesterskap i melkespannkasting.

Parkering ved skolen eller kirken

Bidragsytere til Bygdedagen 2019:
Svendsen & co, ingeniørfirma AS
Brennes Agro,