Julemøte med Alf Prøysens liv og diktning

Varteig Historielag garanterer en stemningsfull kveld når Alf Prøysen står på programmet på julemøtet mandag 6. desember.

Ragnhild Brenne (bak) og Ågot Borgen byr på Alf Prøysens liv og diktning når Varteig Historielag har sitt julemøte mandag 6. desember.

Det er Ragnhild Brenne og Ågot Borgen som skal gi smakebiter fra Prøysens liv og diktning. Ågot i toner – Ragnhild i ord.
Det blir også en allsangsekvens, der vi garanterer at flere av Prøysens viser vil stå på programmet. Her snakker vi om både Romjulsdrøm og Julekveldsvisa.

40 år siden han døde
23. november var det 40 år siden Alf Prøysen døde. Han ble bare 56 år, men rakk likevel å sette grundige spor etter seg. Det gjaldt kanskje spesielt med sine viser, men også som forfatter. Barnebøkene lever godt enda, og det ble også en roman fra Prøysen – ”Trost i taklampa”.
Ragnhild Brenne og Ågot Borgen er sterkt fascinert av husmannsgutten fra Rudshøgda på Ringsaker som ble en nasjonalskald.
De to har fartet rundt i alle mulige slags foreninger og lag, og bydd på Prøysen. De har forresten også tidligere vært i historielaget i Varteig, med en kortere sekvens da laget feiret sitt 25-årsjubileum for snart fire år siden.

Skreddersydd
Brenne og Borgen er nøye med å lage nye program til hvert arrangement de deltar i, tilpasset både årstid og publikum. Derfor blir det en skreddersydd Prøysen-aften i førjulstiden, når de mandag 6. desember kommer i historielaget.
Møtet begynner for øvrig klokka 19.00, og er lagt til Ingasalen i Bygdehallen (det tidligere kommunelokalet).
Ragnhild Brenne hadde sitt første Prøysen-program i en adventsending på Radio Øst en gang på 1980-tallet. Senere kom samarbeidet med Ågot Borgen, og damene har knapt tall på hvor mange arrangement de har deltatt i.
I historielaget vil Ragnhild Brenne fortelle løst og fast om Alf Prøysens oppvekst, om husmannens kår – og selvsagt gi til beste noen av hans førjulsfortellinger.
Ågot Borgen er eminent ved pianoet, og det er blant annet grunn til å glede seg over det Prøysen-potpurriet hun vil servere.

Litt beslektet
Ragnhild Brennes foreldre var selv fra husmannsplasser, så hun føler seg litt beslektet med Prøysen. – Dessuten representerer han jo vår absolutt nære fortid, for ikke å si samtid, poengterer hun.
Det typiske for Alf Prøysen var å løfte småkårsfolket. Det er en solidaritetshandling som aldri går av moten, og derfor fastslår også Ragnhild Brenne at Prøysens diktning er udødelig.

Alf Prøysen var husmannsgutten som ble nasjonalskald.

Så er det typisk for Alf Prøysen som for mange andre kunstnere, at man blir mest verdsatt etter sin død. Han rakk å motta kun én hederspris mens han levde. Det var Norsk Kulturråds ærespris, som ble tildelt ham kort tid før han døde. Senere har det imidlertid blitt flere hederstegn, men altså da post mortem.
Ragnhild Brenne viser også til at det utenfor Kringkastingshuset på Marienlyst er tre størrelser som har fått sine minnesmerker – med krakken til Otto Nielsen, bysten av Erik Bye og steinrøysa til Alf Prøysen.

Julemøte
Selv om Alf Prøysen vil være hovedprogrammet for historielagets julemøte, vil det også bli allsang – også der med noen av Prøysens viser.
Dessuten vil tur- og arrangementskomiteen, med Ester Juliussen i spissen, på tradisjonsrikt vis by på både julegrøt og kaker.
Utlodning vil det selvsagt også bli, og det er grunn til å håpe og tro på en trivelig kveld hvor man kan legge av seg det hektiske førjulsjaget for en stakket stund.

Alle er hjertelig velkommen!