Mandag 3. november 2014: Møte med Odd Jan Skriubakken:

Foredrag om Tunes eldste historie

Odd Jan Skriubakken orienterte blant annet om Tunesteinen med runeinskripsjon fra rundt år 400 etter Kristus.
(Alle fotos fra møtet: Synnøve Lunde Karlsen.)

Ca. 30 medlemmer var samlet i peisestua på Bygdehallen, da Odd Jan Skriubakken holdt foredrag om Tunes eldste historie. Han fortalte at det i Tune har vært bosettinger og gårder 4000 år tilbake i tid.

I Den Eldre Edda, der Odin kaller seg for Grimne, er flere stedsnavn fra Tune nevnt. Alvim er nevnt i Snorre, og var den største gården i Østfold. Dessuten er gården blant de eldste i landet. Alle gravfeltene viser at det var mange mektige personer bosatt her lenge før vikingtiden. Tune var et maktsenter.
Tunesteinen ble funnet i kirkemuren i Tune kirke på 1600-tallet. Språket på den er urnordisk fra ca. år 400. Tuneskipet ble gravd ut i 1857 og ble sendt til Bygdøy i Asker.
I 1016 kom som kjent Olav Haraldsson til Tune og grunnla byen Borg ved fossen. Han bygde også en kongsgård her. Det er dessverre ingen spor etter den eldste byen her nå, men rester etter den eldste volden som kongen lot bygge, kan vi finne ved Tarris den dag i dag.
Etter at Odd Jan Skruibakken hadde fortalt om dette, viste han flere bilder av de historiske minnesmerkene i Tune.
Tusen takk til Odd Jan  for et interessant foredrag.

Radioopptak fra 1950
Som vi pleier, fikk vi servert deilige kaker og kaffe av lagets kjøkkenkomite.
Deretter fikk vi høre et gammelt radioopptak av to menn fra Varteig, Lars Bøe (1881-1971 ) og Arnt Bergby (1883-1956).
Lars Bøe fortalte på dialekt om minner fra barndommen i Ovaskogs, nærmere bestemt Bødalen i Varteig. Arnt Bergby sang så sanger som han husket fra da han var gutt. Begge to var ca. 70 år da opptakene ble gjort.

Ingrid Kullerud

Odd Jan Skriubakken tok med seg en lydhør forsamling tilbake til Tunes eldste historie. Kart som viser det enorme krateret som oppsto etter jordraset på Borregaard i 1702, som kostet fjorten mennesker og 200 dyr livet.
En romslig kaffepause hører med. Her ser vi Inge Bjerk (med ryggen til), Ivar Ek (delvis skjult), Arild Smaaberg, Gunnar Kultorp, Oddvar Olsen og Odd Jan Skriubakken. Praten går i pausa. Ved nærmeste bordet sitter Kari Synnøve Lunde, Johanne Pahr, Kjell Lunde og Hans Erik Pedersen. Bak til venstre ser vi Arne Hansen, og bak til høyre Erling Skivdal, Odd Johansen og Gunnar Bråthen.