REFERAT  FRA  HISTORIELAGETS  MEDLEMSMØTE  7.04.14

Sven G. Eliassen foredro om 1814.
Alle fotos: Karin Kullerud Ek.

Mandag 7.april 2014 hadde Varteig historielag møte i peisestua i bygdehallen.

Solveig Rød ønsket medlemmene og dagens foredragsholder Sven Eliassen, velkommen.

Eliassen fortalte om 1814 sett fra Smålenene. Han la fram et levende bilde av de politiske omstendighetene som rådet, og som ledet til riksforsamlingen på Eidsvold  og utarbeidelsen av den norske grunnloven. Han fortalte også om de forskjellige personene som styrte og bestemte i Skandinavia på den tiden.

Etter kaffe og kaker la Solveig fram noen lagssaker fra styret. Det nye styret ser slik ut:
leder: Solveig Rød,
nestleder:  Arild Smaaberg,
kasserer:  Terje Bergby,
sekretær:  Ingrid Kullerud,
styremedlemmer: Karin Kullerud Ek og Gunnar Kultorp,
varamedlemmer: Ragnhild Aune Sulusnes og Thorbjørn Olsen.

Varteig 8.04.14
Ingrid Kullerud  (Sekretær)

Informasjon om historielagets tur til Eidsvollsbygningen 24. mai kan du lese ved å trykke her.

Forhåndsomtalen til 1814-møtet finner du ved å trykke her.

Solveig Rød ledet sitt første møte i sin fjerde lederperiode. Her med Sven G. Eliassen til venstre og styrets kasserer Terje Bergby i forgrunnen. Fin forbrødring mellom Varteig og Rakkestad ved dette bordet. F.v. Elsa Revelsby, Ingebjørg og Erling Skivdal og Bjørg Andersen - de tre første bosatt i Rakkestad, sistnevnte i Varteig. Fin stemning rundt kaffebordet. Fra venstre Ragnhild Lunde Komperød, Rolf Eriksen og styrets sekretær Ingrid Kullerud. I bakgrunnen Oddvar Juliussen.
Jan Hasle, Isak Lunde, Ragnar Berby, Asmund Brenne og Hans Erik Pedersen i prat under kaffen. Et av "damebordene" - Astrid Lunde, Aashild Bergby, Synnøve Gundersen og leder Solveig Rød. Ragnhild Aune Sulusnes - varamedlem i historielagets styre - og Toril Bangor over kaffen.